Moet ik de kosten betalen na foute aanmeting door de zadelmaker?

In 2012 heb ik een zadel gekocht bij een zadelmakerij. Eind 2014 is het zadel aangepast door dezelfde zadelmakerij, waarbij onder andere de boom is verbreed en de kussen zijn opgevuld. Na een tijdje bleek dat het zadel niet goed paste, waardoor er een bult op de rug ontstond. Ik heb contact opgenomen met de zadelmaker en deze gaf aan dat het controleren van het zadel: het vinden van de oorzaak van de bult, niet onder de garantie valt. Het zadel is aangepast, maar ik moet wel de voorrijkosten en het aanpassen van de vulling betalen. Is dit terecht of is dit voor rekening van de zadelmaker?

Een zadelmaker heeft een zogenoemde resultaatverplichting. Dit houdt in dat een bepaald resultaat behaald moet worden. In uw geval is het resultaat van de overeenkomst dat u een goed passend zadel voor uw paard heeft. Als het zadel niet passend is gemaakt, heeft de zadelmaker niet voldaan aan de overeenkomst. Er is dan sprake van een wanprestatie. De zadelmaker is dan gehouden de overeenkomst alsnog deugdelijk/goed na te komen. De extra kosten die hierbij gemaakt worden, komen voor rekening van de zadelmaker. Deze heeft immers een fout gemaakt waardoor de overeenkomst niet correct is nagekomen.

Mocht u naar aanleiding van het antwoord nog vragen hebben, dan verneem ik graag van u.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *